4 antialkoholinius variklio užraktus įsidiegusiose šalyse – 33 žūtimis per metus mažiau

Data

2018 05 03

Įvertinimas
1
Vairuotojas4.jpg

     Skaičiuojama, kad 25 proc. ES šalių kelių eismo dalyvių žūva arba yra sunkiai sužeidžiami dėl neblaivių vairuotojų. Kovai su neblaiviais vairuotojais antialkoholinius variklio užraktus pasitelkusios Čekija, Norvegija, Ispanija ir Nyderlandai  jau fiksuoja mažėjantį žuvusiųjų keliuose skaičių ir finansinę naudą valstybei.

     Ispanijoje fiksuojamas 86,5 mirties atvejais mažesnis metinis mirtingumas, Nyderlanduose – 35, Čekijoje – 8, Norvegijoje – 5,5. Bendras visų valstybių naudos šaliai vidurkis – 69,63 mln. Eur. Taigi kiekviena išsaugota gyvybė konkrečiai šaliai ir jos biudžetui yra didžiulis laimėjimas.

     „Net ir išgėrus mažą alkoholio kiekį, kyla mirtino eismo įvykio rizika. Kodėl? Silpnėja vairuotojo reakcijos laikas, blogėja koncentracija, regėjimo aštrumas, nepagrįstai didėja vairuotojo pasitikėjimas savimi, pervertinami turimi įgūdžiai, tinkamai neįvertinamos eismo sąlygos“, – manančiųjų, kad nedidelis alkoholio kiekis sėdant prie vairo toleruotinas, dėmesį atkreipia laikinai Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus pareigas einantis Genius Lukošius.

     Nyderlandai, Norvegija, Ispanija, Čekija kovai su neblaiviais vairuotojais pasitelkė antialkoholinius variklio užraktus, neleidžiančius transporto priemonei judėti, jei girtumas viršija leistiną ribą. Šios degimo blokavimo sistemos naudojamos siekiant neleisti pakartotinai nusižengti už neblaivų vairavimą jau baustiems vairuotojams, tačiau daugiausia galima pasimokyti iš jau dešimtmetį antialkoholinius variklio užraktus naudojančios Švedijos. Šalis ypač skatina savanorišką antialkoholinių variklio užraktų įrengimą įmonėse, teikiančiose profesionalias transporto paslaugas, pavyzdžiui, autobusų, taksi parkuose, logistikos įmonėse bei įmonėse, užsiimančiose automobilių nuoma.

     „Mes taip pat labai kviečiame Lietuvos įmones sekti  Švedijos socialiai atsakingo verslo pavyzdžiu, kai daugiau nei 5 000 Švedijos transporto bendrovių nusprendė visose savo sunkiasvorėse transporto priemonėse savanoriškai įrengti antialkoholinius variklio užraktus ir taip prisidėti prie kovos su neblaiviais vairuotojais“, – sako laikinai Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus pareigas einantis Genius Lukošius.

     Antialkoholiniai variklio užraktai JAV, Kanadoje ir Australijoje jungiami ne tik prie sausumos transporto priemonių, bet ir prie kitokių įrenginių – katerių, ekskavatorių, staklių, gamybos linijų ir pan.  

     Norint pradėti antialkoholinių variklio užraktų programas taikyti Lietuvos eismo taisyklių pažeidėjams, reikėtų priimti atitinkamus teisės aktus, reikėtų organizacijos, kuri diegtų susijusią įrangą ir nuskaitytų antialkoholinių variklio užraktų duomenis, taip pat organizacijos, kuri vertintų rezultatus ir teiktų medicinos ir psichologinę pagalbą antialkoholinius variklio užraktus privalantiems naudoti vairuotojams.

     „Tokios prevencijos priemonės turėtų būti taikomos tik tais atvejais, kai vairuotojui teisės atimtos ilgam laiko tarpui, o pažeidėjas nori teises susigrąžinti anksčiau laiko. Pavyzdžiui, Lenkija baudžiamojoje teisėje 2015-ųjų gegužę įtvirtino antialkoholinių variklio užraktų programą eismo taisyklių pažeidėjams, norintiems susigrąžinti 3–15 metų laikotarpiui arba visam laikui atimtas teises“, – teigia A. Morkeliūnaitė.

     Nors visuomenė įsitikinusi, kad lietuvaičiai antialkoholinius variklio užraktus sugebės apgauti, reikia akcentuoti, kad technologija ypač pažengusi – išmanioji antialkoholinių variklio užraktų vaizdo kamera atpažįsta žmogaus veido bruožus, pūtimo manierą ir pan. Prietaisas atpažįsta matuojamus pučiamo oro parametrus – į alkotesterį pučia žmogus ar naudojamas balionas, oro kompresorius, filtrai. Pagal išpučiamo oro kiekį prietaisas netgi skiria, kada pučia suaugęs asmuo, o kada vaikas.