6 patarimai, kaip vairuoti tvyrant rūkui

Data

2019 10 07

Įvertinimas
1
rukas.jpg

Nesvarbu, kiek metų vairuojate automobilį, rūkas net ir labiausiai patyrusį vairuotoją turėtų priversti sutelkti  visą dėmesį, kad saugiai pasiektumėte kelionės tikslą.  Dažnai kelius apgaubia toks tirštas rūkas, kad matomumas tesiekia 30 m ir mažiau, o kelio ženklų tarsi nebūtų, nes juos sunku įžiūrėti.

Tvyrant rūkui 2018 m. eismo įvykiuose, kuriuos analizuoja Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA), nukentėjo 8 žmonės, tarp jų ir vaikai. 1 pėsčiasis, partrenktas sunkiasvorės transporto priemonės, žuvo. 

Pasak LTSA pareigūno Vitalijaus Šufinsko, rūkas vairuotojams viena iš pavojingiausių oro sąlygų, keliuose sukelianti itin daug nepatogumų.

„Dėl rūko vairuotojui ne tik sunku matyti kelią, bet ir laiku išvysti posūkį arba einantį žmogų. Ypač rūkas pavojingas važiuojantiems rudenį anksti ryte arba vakare, kai eismo sąlygas sunkina ir tamsa. Vadinasi, vairuotojai turi būti labai dėmesingi, nes tokiame kelyje neapgalvotas elgesys ir netinkamas sprendimas gali baigtis tragiškai“, – sako LTSA ekspertas.

Pasak eksperto, saugiai vairuoti rūke gali padėti keletas paprastų, bet vairuotojų dažnai neįvertinamų ar nuvertinamų priemonių.  

Naudok rūko žibintus. Rūko žibintai automobilyje įrengti ne dėl grožio. Priekiniai turi kitokį šviesos sklidimo spindulį, todėl pagerina matomumą rūko sąlygomis, o galiniai kur kas geriau pastebimi atvažiuojančių vairuotojų nei gabaritiniai.

„Vis dėlto rūko žibintus reikia naudoti laiku ir vietoje. Rekomenduojama, kad  galinis rūko žibintas turėtų būti naudojamas tik esant mažesniam nei 50 metrų matomumui. Kitu atveju dėl ryškios šviesos šis žibintas gali akinti iš paskos važiuojančių automobilių vairuotojus, o kai kuriais atvejais gali būti palaikytas ir „stop“ žibintu“, – sako ekspertas V. Šufinskas.

Priekiniai rūko žibintai taip pat turi būti tvarkingi, tinkamai sureguliuoti. Jie paprastai būna montuojami žemiau už pagrindinius, siekiant pakeisti šviesos, atsispindinčios nuo rūko lašelių, kryptį taip, kad ji neakintų vairuotojo. Per žemai šviečiantys rūko žibintai negali maksimaliai apšviesti kelio, o per aukštai šviečiantys žibintai gali akinti tiek priešais atvažiuojantį transportą, tiek patį vairuotoją, kadangi padidėja nuo rūko atspindimos šviesos srautas vairuotojui.

„Mažiau patyrę vairuotojai kartais daro klaidą – naudoja tolimąsias šviesas. Kadangi jų skleidžiama šviesa yra labiausiai atspindima, toks sprendimas dar labiau pablogina matomumą ir sudaromas aklinos sienos efektas“, – atkreipia dėmesį LTSA atstovas.

Jei priekyje jūsų važiuojantis automobilis kelis kartus sumirksi avarine šviesos signalizacija arba įjungia ar išjungia rūko žibintą – reikėtų pagalvoti, ar šviesos neakina.

Laikykis saugaus atstumo. Tinkamas atstumas tarp automobilių yra svarbus nepriklausomai nuo oro sąlygų, tačiau esant rūkui jį patariama dar labiau padidinti.  

Sumažink greitį. Dėl saugumo teks apsišarvuoti kantrybe – esant rūkui ir blogam matomumui didelis greitis gali būti labai pavojingas. Net ir važiuojant leistinu greičiu, esant rūkui atsiradusią kliūtį vairuotojas pastebi per vėlai ir nespėja jos išvengti. Todėl reikia įvertinti situaciją, matomo kelio atstumą ir pasirinkti tokį greitį, kad būtų įmanoma automobilį sustabdyti mažesniu atstumu, negu galima matyti.

Sutelk dėmesį. Esant rūkui, reikia vengti dėmesį blaškančios veiklos ir prietaisų, stengtis kuo labiau susikoncentruoti į kelią. Netgi patartina išjungti radiją, kad būtų galima girdėti, kas vyksta lauke. Tai itin padeda vairuojant pavojinguose ruožuose bei kelių sankirtose, geležinkelio pervažose. Šiuo atveju taip pat reikėtų stebėti ir priešais atvažiuojančius automobilius, kurie apie kliūtį priešais gali įspėti pamirksėdami šviesomis.

Nemanevruok. Važiuodami esant rūkui nedarykime pavojingų manevrų, tokių kaip neįvertintas lenkimas (kai nesame užtikrinti, kad pakankamai matome) ar staigus stabdymas. Esant itin tirštam rūkui apskritai patartina lenkimų vengti, kadangi vairuotojas gali nematyti priešais atvažiuojančio automobilio arba jį pamatyti per vėlai. O kai staigiai stabdome, galime sulaukti smūgio į galą iš paskos važiuojančio automobilio.

Sustok šalikelėje tik esant būtinybei. Reikėtų vengti sustojimo šalikelėje, kai aplinkui tvyro rūkas. Didelė tikimybė, jog kažkas į jus atsitrenks. Jeigu vis dėlto prireikė sustoti, pasistenkite paieškoti nusukimo iš kelio (kiemai ar siauri šalutiniai keliukai, kuriuose itin mažas eismo srautas ir judėjimo greitis) arba neturint tokios galimybės sustoti kuo labiau į dešinę nuo važiuojamosios kelio dalies.

Iš paskos važiuojantys automobiliai esant blogam matomumui dažnai seka priešais važiuojančio automobilio šviesas. Todėl jeigu vis dėlto sustojote šalikelėje, būtinai įjunkite avarinę signalizaciją ir išjunkite šviesas, kad iš paskos važiuojantys vairuotojai nepasuktų jūsų kryptimi, manydami, jog ten kelias.

Ir nesvarbu, ar rūkas yra blogo matomumo priežastis ar kitos oro sąlygos, svarbiausia eisme yra savitarpio pagarba bei vairuotojo tinkamai priimti sprendimai kelyje.