87,3 proc. motociklų eismo įvykių lemia žmogiškasis faktorius

Data

2018 07 04

Įvertinimas
0
Motociklininkas.jpg

     Automobilio veidrodėlyje išvydęs artėjantį motociklininką ne vienas vairuotojas šiek tiek įsitempia ir lengviau atsikvepia tik motociklininkui atsidūrus per nemažą atstumą priekyje. Vairuotojai turėtų būti itin atidūs, nes didžiąją motociklų eismo įvykių dalį lemia žmogiškasis faktorius.


     Šiemet motociklininkų sezonui prasidėjus balandžio mėnesį, iki birželio 29 d. žuvo 8 motociklininkai, o sužeisti – 33. Mūsų šalyje motociklininkai dažniausiai patenka į eismo įvykius su lengvosiomis transporto priemonėmis. Šių eismo įvykių metu nuo sezono pradžios sužeistas 31 asmuo, žuvo – 5.

     „2013–2016 metų statistika rodo, kad dažniausiai į eismo įvykius pateko ar juos sukėlė ir jų metu nukentėjo motociklų vairuotojai, turėję mažesnį nei dvejų metų vairavimo stažą. Lyginant į eismo įvykius patekusių motociklų vairuotojų amžiaus grupes matyti, kad dažniausiai nukentėdavo 25–34 metų asmenys. Motociklas yra ne tokia saugi ir sunkiau suvaldoma transporto priemonė, todėl eismo įvykio atveju ypač daug lemia vairuotojo vairavimo įgūdžiai“, – skaičius apibendrina Lietuvos transporto saugos administracijos Tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vyriausioji specialistė Aurelija Morkeliūnaitė.

     Lietuvos statistika Europos Sąjungos mastu tokia pati. A. Morkeliūnaitės teigimu, Europos motociklų gamintojų asociacijos atstovai pažymi, kad eismo įvykių kaltės nereikėtų suversti tik motociklininkams.

     „Žiemą motociklininkai eisme nedalyvauja, todėl automobilių vairuotojų atidumas sumažėja. Pavyzdžiui, užmirštama pasižiūrėti į galinio vaizdo veidrodėlį. Štai birželio 9-ąją motociklininkas ir lengvoji transporto priemonė važiavo ta pačia kryptimi, automobilis iš pagrindinio kelio suko į šalutinį, o motociklininkas lenkė lengvąją transporto priemonę. Įvyko eismo įvykis, kuriame žuvo motociklo vairuotojas. Taigi svarbu nepamiršti taisyklės, kad įsibėgėjus niekada negalima lenkti automobilių ties sankryžomis ir nusukimu į šalutinius kelius“, – neseną skaudų eismo įvykį priminė pašnekovė.

     Lietuvos transporto saugos administracijos specialistė pastebi, kad Europoje šiuo metu didžiausias dėmesys skiriamas motociklininkų kultūrai kelyje. Europos motociklininkų asociacijų federacijos (FEMA) atstovai teiravosi ES gyventojų apie motociklų saugą ir išsiaiškino, kad 51,5 proc. respondentų mano, jog važiavimas motociklu nėra pavojingesnis, jei tai susiję su kultūra kelyje.

     „Lietuvos keliuose motociklininkų skaičius didėja. Taip pat didėja ir eismo įvykių tikimybė, tačiau motociklininkų vairavimo kultūra gerėja, keičiasi motociklininkų ir automobilių vairuotojų požiūris vieni į kitus, visuomenės požiūris į motociklininkus“, – sako Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos atstovai.

     Pasak A. Morkeliūnaitės,  FEMA pradedantiems motociklininkams rekomenduoja papildomai treniruotis uždarose aikštelėse ar trasose. Patyrusiems motociklininkams savo turimus įgūdžius siūloma sustiprinti, nes jie gali būti suprastėję dėl motociklo nevairavimo šaltuoju metų laiku. FEMA vykdyto tyrimo ataskaitoje nurodoma, kad Vakarų ir Šiaurės Europos šalyse teises jau turintys motociklininkai savarankiškai lanko papildomus mokymus.

     Nepriklausomai nuo amžiaus ar vairavimo patirties, daugiau nei pusė vairuotojų įsitikinę, kad labiausiai eismo saugumą padidintų vairavimo kultūros kėlimas, o ne griežtesnės baudos už Kelių eismo taisyklių pažeidimus ar daugiau patruliuojančių pareigūnų, todėl automobilių vairuotojams reikėtų nepamiršti taisyklės – teisus ne tas, kuris didesnis.

     „Lietuvos motociklininkų klubas visuose organizuojamuose renginiuose ar važiavimuose stengiasi savo nariams ir kitiems priminti apie taisyklingą ir atsakingą važiavimą. Ne vienus metus esame organizavę ir socialines akcijas, per kurias skatinome vairuotojus elgtis atsakingai ir kultūringai, nepamiršti pažiūrėti į veidrodėlius rikiuojantis. Be abejo, visokių vairuotojų yra, tačiau mes stengiamės skatinti vairuoti atsakingai, kultūringai“, – apie kultūringo vairavimo populiarinimą sako Lietuvos motociklininkų klubo viceprezidentas Mantas Televičius.

     Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos atstovų nuomone, prie motociklininkų kultūros gerinimo ypač prisideda šviečiamoji veikla, deja, jos labai trūksta. Motociklininkų klubų tikslai keli: padėti kolegai kelyje, nelaimėje; pasidalyti žiniomis, patirtimi; sudrausminti netinkamai besielgiančius kolegas. Narystė motociklininkų klube įpareigoja prisiimti atsakomybę už savo elgesį kelyje, viešumoje ir pan.

     „Geresnių rezultatų pasiektume, jeigu būtų daugiau dėmesio skiriama šviečiamajai veiklai. Iš kai kurių institucijų pasigendama liberalesnio požiūrio į padėtį važiuojamojoje dalyje, kai yra provėžos ir panašūs eismo trikdžiai. Techninės apžiūros centrai paprasčiau galėtų vertinti papildomų žibintų įrengimą, nes jie suteikia saugumo (būna geriau matomi). Didžioji eismo įvykių dalis įvyksta tiek dėl vienų, tiek dėl kitų vairuotojų neapdairumo. Automobilių vairuotojai per mažai įpratę prie motociklininkų, o kai kurie motociklininkai pervertina savo ir motociklo galimybes“, – teigia Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos atstovai.