Greitis kelyje. Ieškome atsakymų, kodėl mėgstame jį viršyti

Data

2019 09 27

Įvertinimas
1
diskusija Trakuose.jpg

Rugsėjo 27 d., penktadienį, Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) prisijungė prie Lietuvos policijos organizuoto saugaus eismo renginio ir dalyvavo diskusijoje „Saugus greitis ir leistinas greitis – ar viskas, kas kelyje leistina, yra saugu? Kartu LTSA pareigūnai vykdė krovininio transporto kontrolę.

Saugaus eismo diskusijoje dalyvavo policijos generalinio komisaro pavaduotojas Edvardas Šileris, Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys, Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos direktorius Vitalijus Andrejevas, Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius Genius Lukošius, VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas, Transporto priemonių draudikų biuro direktorius Algimantas Križinauskas, neurorinkodaros specialistė dr. Dalia Bagdžiūnaitė, žinomas žurnalistas, automobilininkas Žilvinas Pekarskas.

Diskusijoje dalyvavę saugaus eismo profesionalai sutartinai pabrėžė, kad viena pagrindinių eismo įvykių priežasčių šalies keliuose yra saugaus ir leistino greičio nesilaikymas.

Pasak Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus Geniaus Lukošiaus, svarbiausia yra analizuoti priežastis ir klausti žmogaus, kodėl jis viršija greitį ir kokios priežastys lemia, kad jis spaudžia akceleratorių, nors turi kaip tik mažinti greitį.  

„Ateityje turime kuo daugiau gilintis į žmogaus mąstymą, todėl nagrinėdami nesaugaus elgesio kelyje priežastis ir ieškodami veiksmingų sprendimų bei komunikacijos veiksmų turime bendradarbiauti su psichologais bei žmogaus elgesio specialistais. Galima pagalvoti ir apie alternatyvas baudoms, pvz., už tam tikrus pažeidimus skirti ne sankciją, bet vizitą pas saugaus eismo psichologą. Ir galbūt kai kuriems žmonėms tai bus veiksmingiau nei piniginė bauda“, – sako Genius Lukošius.

„Moksliniai tyrimai rodo, kad mes dažniausiai elgiamės, taip pat vairuojame, automatiškai, vadovaudamiesi per ilgą laiką suformuotais elgesio modeliais. Norint išsiaiškinti, kaip būtų galima paskatinti saugiai elgtis keliuose, pirmiausia svarbu atkeipti dėmesį į tikrąsias netinkamo elgesio kelyje priežastis, nagrinėti ne tik elgesio pasekmes, bet ir gilintis į žmogaus elgesio mechanizmą bei kontekstą, kuriame žmogus gyvena. Dažnai vairavimą dideliu greičiu lemia negatyvios emocijos arba noras gauti adrenalino“, – sako neurorinkodaros specialistė dr. Dalia Bagdžiūnaitė.

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, netinkamai pasirinktas važiavimo greitis sukelia mažiausiai penktadalį visų eismo įvykių šalies keliuose. Statistika rodo, kad šalyje 2 iš 3 vairuotojų gyvenvietėse viršija leidžiamą važiavimo greitį. Daugiau kaip 10 km/val. leistiną greitį magistraliniuose keliuose viršija 17,6 proc. vairuotojų, rajoniniuose keliuose – 19,2 proc., o krašto keliuose – 31,6 proc. Šių metų sausio–rugpjūčio mėnesiais policijos pareigūnai nustatė 101 905 greičio viršijimo atvejus, per tą patį laikotarpį pernai keliuose buvo nustatyta 156 790 tokių atvejų.

Diskusijos įrašas