LTSA prižiūrės laivų techninę apžiūrą vykdančios įmonės MB „Laivo patikra“ veiklą
Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA), daug metų atlikusi vidaus vandenų transporto priemonių technines apžiūras, nuo liepos 1 d. šią funkciją perleido verslui. Tačiau kaip priežiūros institucija įmonės veiklą jau pradėjo stebėti ir vertinti, taip bus ir ateityje.
„Suprantame laivų savininkų, ypač turinčių pramoginius laivus, bendruomenėje kylančias emocijas dėl techninės apžiūros kainos, sprendimų. Tačiau apie tai, kad atsiradus reikalavimus atitinkančiam subjektui vidaus vandenų transporto priemonių techninės apžiūros funkciją perduosime į verslo rankas, viešai buvo kalbama nuo 2022 m., įsigaliojus Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso pakeitimams“, – sako LTSA direktoriaus pavaduotojas Tomas Kolendo.
Techninė apžiūra nėra administracinė paslauga, kurią paprastai teikia tik valstybės ar savivaldybės institucijos. Ją gali atlikti ne tik jos, bet ir verslo įmonės. LTSA nuo šiol MB „Laivo patikra“ veiklą stebės ir vertins kaip transporto verslo priežiūros institucija.
„LTSA veiklos licenciją įmonei išdavė nuo liepos 1 d., tačiau jos gali netekti, jei veikla bus vykdoma netinkamai, neatitiks nustatytų licencijos sąlygų. Tokiu atveju, jeigu nebūtų daugiau tokias paslaugas teikiančių įmonių, technines apžiūras vėl atliktų LTSA“, – akcentuoja Tomas Kolendo.
Tikimasi, kad atestuotas privatus verslas pritrauks greičiau ir daugiau reikiamą kvalifikaciją turinčių specialistų, o tai palengvins laivų techninių apžiūrų vykdymą, nes LTSA pritraukti šį darbą norinčių dirbti specialistų buvo didelis iššūkis.
Techninės apžiūros kaina
Bene pagrindinis šiuo metu klausimas, kylantis laivų savininkams, – išaugusi paslaugos kaina. Jos valstybė nereguliuoja. MB „Laivo patikra“ pati nustatė techninės apžiūros atlikimo kainas. Iki šiol LTSA techninės apžiūros, kaip administracinės paslaugos, kainą nustatinėjo remdamasi Rinkliavų įstatymu, o šios rinkliavos paprastai nepadengia visų valstybės institucijų patiriamų išlaidų.Pavyzdžiui, vidaus vandenų transporto priemonių techninės apžiūros kainos Latvijoje, lyginant su dabartine Lietuvos rinka, yra net kelis kartus didesnės. Tiksli suma priklauso nuo daugelio dalykų: laivo pobūdžio, jo parametrų ir pan. Detaliai galima susipažinti Latvijos jūrų administracijos internetinėje svetainėje.
Viešojoje erdvėje vienos įmonės veikla šioje srityje jau traktuojama kaip monopolis. Pasak Tomo Kolendo, tai nėra teisinga. „Iš tiesų rinka yra atvira. Vakar darbą pradėjo viena įmonė, o rytoj galbūt turėsime daugiau. Konkurencija yra sveikintina ir šioje srityje, nes, kaip žinoma, ji gali natūraliai sureguliuoti šiuo metu skaudžiausią problemą – kainas. Per šiuos trejus metus LTSA ne kartą atsakinėjo įvairiems asmenims į klausimus, kylančius dėl teisės teikti tokią paslaugą įgijimo. Tai vyksta ir dabar, todėl, tikėtina, rinkoje atsiras ir daugiau žaidėjų.“
Reikalavimai subjektams, norintiems vykdyti techninės apžiūros veiklą
Įgyti teisę atlikti technines apžiūras (ją suteikia LTSA, gavusi prašymą) gali bet kuris subjektas, jeigu įvertinus nustatoma, kad jis atitinka teisės aktuose keliamus reikalavimus:
- turi nuosavybės, nuomos, panaudos ar kitu teisėtu pagrindu valdomas patalpas;
- turi įrangą ir prietaisus, reikalingus vidaus vandenų transporto priemonių techninei apžiūrai atlikti;
- turi ne mažiau kaip du technines apžiūras atliekančius specialistus, kurie atitinka keliamus reikalavimus;
- yra akredituota Nacionalinio akreditacijos biuro (turi galiojantį akreditacijos pažymėjimą) kaip C tipo kontrolės įstaiga pagal tarptautinį standartą LST EN ISO/IEC 17020.
Daugiau apie MB „Laivo patikra“
Viešojoje erdvėje yra spekuliuojama, kad įmonė turi tik vieną darbuotoją. Atsižvelgiant į reikalavimus, svarbu, kad įmonė turėtų tinkamos kvalifikacijos specialistus, kurie užtikrintų tinkamą techninės apžiūros atlikimą. Įmonė tai įrodė. LTSA šiuo metu neturi informacijos, kad techninę apžiūrą atlieka tik vienas asmuo, tačiau jeigu tokia informacija paaiškėtų, tai galėtų būti traktuojama kaip licencijos įgijimo ir turėjimo sąlygų neatitiktis.
MB „Laivo patikra“ vadovas Arvydas Martinkus yra buvęs LTSA darbuotojas. Jis įstaigoje dirbo iki 2019 m. vidurio. Nėra jokių draudimų, kad buvę LTSA darbuotojai negalėtų arba galėtų tik tam tikram laikui praėjus kurti įmonę ir vykdyti šią veiklą. Faktas, kad A. Martinkus buvo LTSA darbuotojas niekaip neturėjo įtakos vertinant įmonės atitiktį reikalavimams ir priimant sprendimą dėl teisės atlikti technines apžiūras suteikimo.
Techninė apžiūra neprivaloma visiems laivams
2022 m. įsigalioję Vidaus vandenų transporto kodekso reikalavimai palengvino sąlygas laivų savininkams ir sumažino didelę administracinę bei finansinę naštą. Dabar techninė apžiūra nėra privaloma visiems laivams, o iki 2022 m. pavasario LTSA kasmet jas atlikdavo per 2000 laivų, nesvarbu, kur jie plaukiojo, ar vykdė komercinę veiklą. 2024 m. atliko 533 laivų technines apžiūras, o tai yra keturis kartus mažiau nei prieš trejus metus.
Norime priminti ir kartu nuraminti laivų savininkų bendruomenę: techninė apžiūra nereikalinga asmeniniams ir pramoginiams laivams, kurie nekomerciniais tikslais plaukioja vandens transporto priemonėmis Lietuvos vidaus vandenyse – upėse, ežeruose ir kituose vandens telkiniuose. Pavyzdžiui, asmuo, turintis laivą ir žvejojantis ežere, gali rūpintis tik laimikiu, jo laivui techninės apžiūros nereikia. Tokios pat sąlygos ir laivo savininkui, kuris su šeima laisvalaikiu plaukioja Kauno mariose.
Įmonė apžiūras atliks tik toms vandens transporto priemonėms, kurioms ji yra privaloma:
- visiems vidaus vandenų laivams, mažiesiems laivams, žvejybos laivams, plūduriuojančiosioms priemonėms ir plūduriuojantiesiems įrenginiams;
- pramoginiams ir asmeniniams laivams, kuriais vykdoma komercinė veikla (keleiviai vežami už mokestį);
- pramoginiams ir asmeniniams laivams, kurie eksploatuojami pakrančių ir jūros plaukiojimo rajone.