LTSA vykdoma sausakrūvių laivų krovos priežiūra – pavyzdys visai Europai
Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) taikomos sausakrūvių laivų krovos priežiūros priemonės buvo įvertintos kaip geroji praktika Europos mastu. Tai paaiškėjo Europos jūrų saugos agentūrai (EMSA) vykdant vizitų ciklą visose ES valstybėse narėse 2018–2024 m., kurio tikslas – įvertinti, kaip nacionalinės institucijos įgyvendina ES direktyvos dėl sausakrūvių laivų saugaus pakrovimo ir iškrovimo reikalavimus. EMSA atstovai vizito Lietuvoje metu pastebėjo, kad LTSA taikomas modelis yra efektyvus, todėl galėtų būti taikomas kitose šalyse kaip sektinas pavyzdys.
Gegužės 20 d. vykusiame EMSA organizuotame renginyje, skirtame vizitų ciklo rezultatams apžvelgti, LTSA pristatė Lietuvos patirtį. Renginyje buvo aptariami ne tik ES valstybėse narėse nustatyti trūkumai ir silpnosios vietos, bet ir išskirtinės, gerosios praktikos, kurios galėtų būti perimtos kitose ES šalyse.
Licencijavimo sistema ir bendradarbiavimas su uostą valdančia institucija pripažinti gerąja praktika
Viena pagrindinių išskirtų Lietuvos stiprybių – LTSA taikoma sausakrūvių laivų krovos terminalų licencijavimo sistema. Tai unikali praktika ES kontekste: terminalai, prieš pradėdami krovos veiklą, privalo gauti licenciją. Suteikiant licenciją vertinamas jų pasirengimas laikytis direktyvos reikalavimų. Tokiu būdu prevenciškai valdomi galimi neatitikimai dar iki veiklos pradžios.
„Tai, kad mūsų licencijavimo modelis buvo įvertintas kaip sektinas pavyzdys, rodo, kad pasirinkome kryptį, kuri realiai veikia. Galime prevenciškai vertinti terminalų pasirengimą vykdyti sausakrūvių laivų krovos veiklą ir užtikrinti reikalavimų laikymąsi dar iki pradedant vykdyti krovos operacijas“, – sako LTSA Vandens transporto departamento direktorė Vilma Ketlerienė.
Kita EMSA išskirta stiprybė – efektyvus bendradarbiavimas tarp LTSA ir Klaipėdos uostą valdančios institucijos – Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos. Šis modelis leidžia greitai ir koordinuotai reaguoti į galimus pažeidimus. Sausakrūvių laivų krovos veikla prižiūrima kompleksiškai, o nuolatinis keitimasis informacija tarp institucijų padeda užtikrinti procesų stebėjimą ir rizikų mažinimą.
Proaktyvūs priežiūros veiksmai ir efektyvus vidaus padalinių bendradarbiavimas
Renginio metu LTSA pristatė proaktyvios priežiūros veiksmus, kurie buvo pradėti taikyti po EMSA vizito Lietuvoje. Tai kompleksinė priemonių visuma, apimanti komunikavimą apie teisės aktų pasikeitimus, rekomendacijų rengimą, teisinių nuostatų išaiškinimą ir konsultacinę pagalbą.
„Tai ne tik kontrolė, bet ir bendradarbiavimu grįstas požiūris, kuris leidžia išvengti pažeidimų dar iki jų atsiradimo. Džiaugiamės, kad mūsų sprendimai buvo įvertinti ne tik kaip inovatyvūs, bet ir praktiškai pritaikomi kitose valstybėse“, – sako LTSA Vandens transporto departamento direktorė Vilma Ketlerienė.
LTSA taip pat pristatė, kaip vidaus padalinių bendradarbiavimas leidžia racionaliau naudoti žmogiškuosius išteklius. Sausakrūvį laivą tikrinantys LTSA laivų inspektoriai tuo pačiu metu renka dokumentus, susijusius su sausakrūvių laivų krovos direktyvos įgyvendinimu, ir perduoda juos specialistams, atsakingiems už terminalų veiklos priežiūrą. Toks modelis mažina administracinę naštą ūkio subjektams ir leidžia išplėsti priežiūros apimtį be papildomų išteklių.
Lietuvai svarbu gauti tokį EMSA pripažinimą, kuris rodo, kad mūsų taikomi sprendimai yra tinkami ir veiksmingi. LTSA toliau įsipareigoja laikytis ES direktyvų reikalavimų ir užtikrinti saugią sausakrūvių laivų krovos priežiūrą.