Per 2022–2023 metus eismo įvykiuose žuvo 65 pagyvenę žmonės, o tai yra net 32 proc. visų žuvusių asmenų. Spalio 1-ąją dieną minint Tarptautinę pagyvenusių žmonių dieną Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) senjorus ragina būti atidžius, atsargius ir nepamiršti atšvaito ar šviesą atspindinčios liemenės, o visus eismo dalyvius – nepamiršti vyresnio amžiaus žmonių ir kartu užtikrinti jų saugumą pėsčiųjų ir dviračių takuose, gatvėse ir keliuose, būti jiems dėmesingiems ir priminti visuomet dėvėti atšvaitą ar šviesą atspindinčią liemenę.
Pagyvenusių žmonių dieną norisi džiaugtis kiekvienu solidaus ir gražaus amžiaus sulaukusiu žmogumi. Deja, skaudūs eismo įvykiai neaplenkia ir senjorų, todėl norisi visiems priminti, kokia svarbi kiekvieno iš mūsų gyvybė ir kas gali ją padėti išsaugoti kelyje: atidumas, atsakingumas ir mažas, bet svarbus šviesą atspindintis ir tinkamai dėvimas elementas – atšvaitas. Iš 65 žuvusių senjorų 30 buvo pėstieji, 7 vairavo dviratį ir 28 žuvo vairuodami automobilį. Pagrindinės senjorų žūčių priežastys – atšvaito ar šviesą atspindinčios liemenės nedėvėjimas, neatidumas, sveikatos sutrikimai bei saugos diržo nesegėjimas.
Pėstiesiems svarbu būti atidiems ir nepamiršti atšvaito
Eisme nesaugiausia vieta senjorui – nereguliuojama pėsčiųjų perėja, ypač tamsiuoju paros metu. Nors kelyje būtent ji yra saugi vieta kirsti kelio atkarpą. Kita dažniausia skaudžių įvykių priežastis – pagyvenę žmonės nedėvi atšvaito. Itin svarbu nepamiršti jį ne tik turėti su savimi, bet ir tinkamai dėvėti. Pagrindinė atšvaito savybė – atspindėti šviesą, todėl atšvaitas turi būti gerai matomoje vietoje (kojos kelio aukštyje važiuojamosios kelio dalies pusėje). Be atšvaito pėsčiasis vairuotojui matomas tik 30–50 m atstumu, o jį segintis pastebimas jau už 150 m.
LTSA specialistai rekomenduoja visiems eismo dalyviams atidžiai elgtis priartėjus prie pėsčiųjų perėjos. Svarbu atidumas ir dėmesingumas kitiems eismo dalyviams, laiku pastebėta nesaugi situacija gali išgelbėti gyvybę. Pėstiesiems svarbu įvertinti, ar gali kirsti kelio atkarpą, ir žengti į nereguliuojamą ar reguliuojamą pėsčiųjų perėją. Nepamirškite pirma apsižvalgyti, o jei nėra kitų eismo dalyvių, tik tuomet drąsiai ženkite į perėją. Jei link perėjos artėja transporto priemonė, palaukite, įvertinkite, ar transporto priemonė lėtėja, ir tik tuomet eikite per perėją. Transporto priemonei sustojus, nedelsdami eikite per perėją, nestoviniuokite. Reguliuojamoje pėsčiųjų perėjoje sulaukite jums skirto žalio šviesoforo signalo ir kirskite pėsčiųjų perėją..
„Transporto priemonių vairuotojai turi būti atidūs ir vos pastebėję kelio ženklą, kuris informuoja apie priekyje esančią pėsčiųjų perėją, turi sumažinti greitį. Svarbu įvertinti oro sąlygas: jei kelio danga šlapia ar slidi, transporto priemonės stabdymo kelias pailgėja. Pėstieji gali paslysti ant perėjos ir patekti į pavojų, todėl svarbu vairuojant dėmesingumas, atidumas ir kantrybė. Mes visi esame atsakingi už mūsų ir kitų eismo dalyvių saugumą“, – sako J. Drunga, Eismo įvykių tyrimų skyriaus vedėjas.
Kitos priežastys, kodėl į nelaimingus eismo įvykius patenka pėstieji nuo 65 m., yra neatsakingas ir neatidus elgesys. 19 senjorų žuvo kirtę važiuojamąją kelio dalį tam neleistinoje vietoje arba degant raudonam šviesoforo signalui reguliuojamoje pėsčiųjų perėjoje. Pastebėję senjorą pėsčiąjį pasiūlykite jam pagalbą ir kartu pereikite pėsčiųjų perėją.
Atsakingas transporto priemonių naudojimas
Ilgėjant gyvenimo trukmei, visuomenėje daugėja pagyvenusių žmonių. Jie dažnai ir sulaukę garbaus amžiaus sėda prie vairo, ant dviračio. Nors dažnai manoma, kad vyresnio amžiaus vairuotojai yra lėtesni, ramesni ir į eismo įvykius nepapuola, statistika sako ką kita. Per 2022–2023 metus 28 pagyvenę žmonės žuvo eismo įvykyje, kai patys vairavo transporto priemonę. Skaudžias pasekmes lėmė sutrikusi sveikata, saugos diržo nesegėjimas, vairavimas išgėrus ir netgi greičio viršijimas. Dviratis yra mėgstama senjorų susisiekimo priemonė, tačiau ir čia būtinas atidumas, nes 7 vyresni nei 65 m. dviratį vairavę žmonės žuvo eismo įvykyje. Visi jie nedėvėjo apsaugos priemonių (saugos šalmo, šviesą atspindinčių liemenių ir (ar) atšvaitų), 3 iš jų buvo neblaivūs.
Atnaujinimo data: 2024-10-01
LTSA mažina administracinę naštą pavojingų krovinių vežėjams
Spalio 1 d. keičiasi laikinųjų leidimų vykti į automobilio techninę apžiūrą skaičius
LTSA Klaipėdos padalinyje nuo spalio 1 d. keisis fizinio klientų aptarnavimo laikas
LTSA primena: nepanaudoti užsienio valstybių krovinių vežimo leidimai turi būti grąžinti