Planuojate pirkti pramoginį laivą: nepasimaukite ant geros kainos

Data

2019 05 22

Įvertinimas
0
Laivas1.jpg

Į ką svarbiausia atkreipti dėmesį perkant automobilį ar motociklą, žino beveik kiekvienas. O kas svarbiausia sugalvojus gera kaina įsigyti laivą pramogai?

Planuojant įsigyti pramoginį laivą gera kaina turėtų būti tikrai ne pirmas kriterijus. Pirmiausia reikia įsitikinti, kad laivą parduoda jo teisėtas savininkas. Geriausias sprendimas – sudaryti pirkimo–pardavimo sutartį.  Sutartyje būtina nurodyti visus privalomus duomenis – pardavėjo, pirkėjo, sutarties objekto informaciją (perkamas objektas turi būti identifikuojamas ir turėti gamintojo dokumentus).

„Pirkėjas turi būti budrus ir neapsigauti – jei laivas buvo įregistruotas ar naudojamas kitoje ES šalyje, tačiau jis negali būti identifikuotas (nėra laivo korpuso numerio arba jis turi klastojimo požymių, yra neįskaitomas) ar nepateikti techniniai laivo duomenys, Lietuvoje jo neįregistruosite“, – pirkėjų dėmesį atkreipia Lietuvos transporto saugos administracijos (toliau – LTSA) administracinių paslaugų specialistė Lina Mačiulaitienė.

Pasak jos, neidentifikuojami ir jokių gamintojo dokumentų neturintys pramoginiai laivai nepageidaujami ne tik Lietuvoje, bet ir daugelyje kitų ES šalių. Registracija vyks sklandžiai, kai pramoginis laivas ne tik identifikuojamas, bet ir yra žinomi gamintojo duomenys, pagaminimo metai ir kiti pramoginio laivo techniniai parametrai. Visi pagrindiniai duomenys dažniausiai yra gamintojo dokumentuose, o jei ankstesniam savininkui jų nepavyko išsaugoti, – šią informaciją laivo turėtojas dažniausiai turi galimybę gauti iš gamintojo pateikęs užklausą.

„Taip pat labai svarbu apžiūrėti laivą ir įsitikinti, ar jis neperdarytas, o jei perdarytas, – ar tai atliko laivo gamintojas ir tai yra užfiksuota laivo dokumentuose, ar po perdarymo buvo atlikta laivo atitikties įvertinimo po statybos procedūra, po kurios išduodama atitikties deklaracija. Priešingu atveju tuo reikės rūpintis naujajam savininkui“, – perkančių nenaujus laivus dėmesį atkreipia pašnekovė.

Tokia pati įvertinimo po statybos procedūra notifikuotoje įstaigoje turėtų būti atlikta ir pramoginiams laivams, kurie pagaminti trečiosioms šalims, iš jų (dažniausiai iš JAV) įvežami ir bus naudojami Lietuvoje ar bet kurioje kitoje ES šalyje.

Jei perkamas laivas dar nebuvo registruotas Lietuvoje, LTSA reikės pateikti laivo įsigijimo dokumentus, laivo dokumentus (atitikties deklaraciją ir kitus gamintojo ar statytojo parengtus dokumentus, kuriuose nurodyti laivo techniniai parametrai) ir patį laivą pristatyti pirminei apžiūrai. Nusipirkus Lietuvoje jau registruotą laivą, procedūra paprastesnė – per dešimt darbo dienų laivą reikia perregistruoti savo vardu.  Pardavėjas šiuo atveju turėtų nepamirši pranešti LTSA, kad laivą pardavė, nes priešingu atveju naujasis savininkas negalės įsigyto laivo įregistruoti savo vardu.

Pašnekovės teigimu, gera kaina dažnai gali slėpti dokumentų trūkumą, reikalavimų neatitikimą, defektus, poreikį atlikti atitikties įvertinimo procedūrą, o pačiu blogiausiu atveju – netgi tai, kad laivas yra vogtas.

Asmenys, įsigiję senus (dažniausiai iki 1996 metų) pramoginius laivus, kuriems pramoginių laivų direktyva nebuvo taikoma (nebuvo taikomi CE ženklinimo, dokumentacijos, atitikties ISO standartams reikalavimai ir t. t.), ir (arba) jie buvo eksploatuojami ES, susiduria su problema – sudėtinga pateikti dokumentus, įrodančius jų buvimą arba patekimą į ES rinką. Tokiais atvejais vienintelė išeitis – atlikti įvertinimo po statybos procedūrą notifikuotoje įstaigoje.

Pasak specialistės, LTSA pastebi, kad pramoginių laivų pirkėjai šalyje dažnai susiduria su situacija, kad būna netvarkingi atitikties deklaracijos dokumentai. Todėl pirkėjai turėtų ypač atidžiai juos išsinagrinėti. Kiekvienas pramoginis laivas turi savo identifikacinį numerį, pavyzdžiui, LT ABC 12345 D 3 04 (LT – žymi šalį, kurioje laivas pagamintas, ABC – gamintojo / paskelbtosios įstaigos identifikavimo kodas, 12345–- serijos numeris, D – pagaminimo mėnuo (A = sausis, B = vasaris, C = kovas, D = balandis ir t. t.), 3 – pagaminimo metai (2003) ir 04 – modelio metai (2004)).

Visada reikėtų atkreipti dėmesį, ar pardavėjas neapsiriko ir prie perkamo laivo yra jam išduota CE deklaracija. Pasitaiko atvejų, kai dokumentai yra sumaišomi, pateikti ne to laivo duomenys arba per išsiblaškymą dokumentai nepilnai užpildyti ir neatitinka reikalavimų.

Būtina įsitikinti, kad pramoginio laivo lentelė yra atskira nuo laivo identifikacinio numerio lentelės, laivas turi CE ženklinimą ir jis teisingas bei prie perkamo laivo pridėtas lietuvių kalba parengtas vartotojo vadovas.

Direktyva 2013/53/ES netaikoma pramoginiams, tarp jų ir nebaigtiems statyti laivams, jeigu jie buvo ES rinkoje iki 1998 m. birželio 16 d., bei asmeniniams laivams (vandens motociklams), jeigu jie buvo ES rinkoje iki 2005 m. gruodžio 31 d., bei pakabinamiesiems varikliams, jeigu jie buvo ES rinkoje iki 2005 m. gruodžio 31 d., bei dvitakčiams kibirkštiniams uždegimo varikliams, jeigu jie buvo ES rinkoje iki 2006 m. gruodžio 31 d.

Įsigyjant minimus daiktus reikia būti tikriems, kad turėsite duomenų, kad šie daiktai ES rinkoje yra seniai, ir turėsite  galimybę pateikti tai įrodančius dokumentus (ankstesnės registracijos kitoje ES šalyje dokumentą, pirmo pirkimo ES dokumentą, muitinės deklaraciją, kt.).