2024-09-13

Vėjo jėgainių parkai jūroje ir laivyba: Nyderlandai dalijasi gerąja praktika

Pasauliui tikslingai pereinant prie atsinaujinančios energetikos ir ieškant tvarių energijos gamybos sprendimų, Nyderlandai šioje srityje yra vieni iš lyderių. Rugsėjo 10–11 d. Frislande lankėsi Baltijos šalių delegacijos, siekdamos perimti Nyderlandų gerąją praktiką. Lietuvos delegaciją sudarė Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) specialistai, kuriems buvo itin svarbu išsiaiškinti, kokios galimos rizikos kyla šalia vėjo jėgainių parko vykdomai laivybai ir kaip šioje teritorijoje užtikrinti saugią laivybą.

Vizito metu LTSA atstovai gilinosi į laivybos priežiūros klausimus: ar laivai gali plaukioti vėjo jėgainių parko teritorijoje, kaip tai gali paveikti laivybą nustatytais laivybos keliais bei kaip užtikrinti saugią laivybą vėjo jėgainių parko teritorijoje? LTSA specialistai grįžo su įžvalgomis, jog  vėjo jėgainių parkų įrengimas neturėtų daryti poveikio nustatytiems laivybos keliams ar trukdyti laivams saugiai įplaukti į uostus.

Remiantis Nyderlandų praktika, laivyba jūroje esančių vėjo jėgainių parkų teritorijoje yra draudžiama, siekiant užtikrinti navigacijos saugumą bei išvengti galimų rizikų laivybai. Toks reguliavimas padeda užtikrinti, kad jūrinės infrastruktūros plėtra būtų suderinta su laivybos saugos reikalavimais ir neturėtų neigiamo poveikio esamiems laivybos maršrutams. Išimtimi laikomas atvejis, kai laivyba yra leidžiama parko teritorijoje. Nyderlanduose vidaus vandenyse yra keli parkai, kuriuose laivyba – atvira ir ten rengiamos regatos. Priimant šį sprendimą buvo atsižvelgta į prekybinės laivybos intensyvumą, kuris šiose vietose nėra didelis. Per 8 metus šiuose atviruose vėjo jėgainių parkuose buvo keli nežymūs incidentai (atsitrenkimai), bet situacija yra stebima, ir kol kas sprendimų uždrausti atvirą laivybą šiuose parkuose neplanuojama.

„Nyderlandai dalydamiesi savo gerąja praktika akcentavo bendradarbiavimo tarp viešojo, privataus sektoriaus ir visuomenės svarbą. Tikimės, kad Lietuvoje, plėtojant vėjo jėgainių parkus,  bus organizuojamos atviros ir konstruktyvios diskusijos tarp visų suinteresuotų šalių – valstybinio sektoriaus institucijų, verslo atstovų ir visuomenės. Toks dialogas yra būtinas siekiant suderinti įvairius interesus ir rasti sprendimus, kurie būtų naudingi ne tik ekonomine, socialine, bet ir geografinio saugumo bei saugios laivybos prasmėmis“, – sako Tomas Kolendo, LTSA direktoriaus pavaduotojas.

 Jūrinio vėjo energetika Lietuvoje: infrastruktūros plėtra ir laivybos saugumas

Lietuvoje pradėjus aktyviai plėtoti jūrinio vėjo energetikos projektus, vėjo jėgainių parkų veikla būtų neįmanoma be specializuotų laivų, kurie atlieka parkų priežiūros darbus. Svarbų vaidmenį šioje grandyje atlieka uostai, per kuriuos yra transportuojami dideli vėjo jėgainių komponentai, reikalingi parkams statyti bei eksploatuoti. LTSA  yra atsakinga už saugios laivybos reikalavimų laikymosi priežiūrą ir siekia užtikrinti, kad laivybos procesai vyktų laikantis visų laivybos saugumo reikalavimų ir standartų.

Pasak LTSA Vandens transporto departamento direktorės Vilmos Ketlerienės, viena svarbiausių LTSA  užduočių yra parengti jūrlapius, kuriuose būtų aiškiai atvaizduojama esama situacija Baltijos jūroje, kuri itin svarbi laivybai. „Šiuose jūrlapiuose jau dabar pažymimos teritorijos, kuriose vykdomi parengiamieji vėjo jėgainių parko plėtros darbai (atliekami įvairūs tyrimai, skirti aplinkos poveikiui įvertinti). Be to, LTSA atliekami gylių matavimai yra būtini vėjo jėgainių parko plėtotojams, projektuojant šį parką. Ateityje LTSA teks prisidėti prie teisinio reguliavimo sukūrimo, ir tikėtina, kad ji prisiims tam tikras atsakomybes, siekdama užtikrinti saugią laivybą vėjo jėgainių parko teritorijoje ir aplink ją“, – apie LTSA indėlį į vėjo jėgainių parko plėtrą Baltijos jūroje kalba V. Ketlerienė.