- Draudžiama (Reglamento Nr. ES 2022/334 3 d straipsnio 1 dalis) suteikti leidimą tūpti, pakilti ar skristi virš Europos Sąjungos teritorijos visiems (ir privatiems):
- Rusijos oro vežėjams
- Rusijoje registruotiems orlaiviams
- orlaiviams, neregistruotiems Rusijoje, bet:
- priklausantiems,
- užsakytiems,
- ar kitaip kontroliuojamiems Rusijos fizinių* ar juridinių asmenų.
- Baltarusijos oro vežėjų naudojamiems orlaiviams draudžiama tūpti, pakilti ar skristi virš Europos Sąjungos teritorijos (ES 2021/907).
- Draudžiama tiesiogiai ar netiesiogiai pirkti, tiekti, perduoti ar eksportuoti prekes ir technologijas, pritaikytas naudoti aviacijos ir kosmoso pramonėje, fiziniams ir juridiniams asmenims Rusijoje arba naudoti Rusijoje (ES 2022/328). Draudimas apima ir aviacinį kurą. (ES 2022/576)
1Pagal 2022 m. kovo 9 d. Europos Komisijos išaiškinimą, orlaivis laikomas priklausančiu Rusijos fiziniams ar juridiniams asmenims, jeigu jiems priklauso daugiau nei pusė (51%) akcijų ar kitų nuosavybę patvirtinančių dokumentų.
*Draudimas galioja ir tais atvejais, kai asmuo turi ir kitos nei Rusijos Federacijos pilietybę arba turi leidimą nuolat gyventi ES.
SVARBU! Rusijos Federacijos bei Baltarusijos piliečiai (nepriklausomai nuo kitos pilietybės), kuriems netaikomos jokios asmeninės sankcijos, gali naudotis bet kurios ES oro linijų bendrovės siūlomais reguliariaisiais skrydžiais. Tik atkreiptinas dėmesys į sugriežtintą kontrolę, jei atvykstama ne per ES išorinę sieną (daugiau informacijos URM puslapyje).
IŠIMTYS IR LEIDIMAI NETAIKYTI SANKCIJŲ
ES 2022/334 3d straipsnio 2 dalis nurodo IŠIMTĮ netaikyti 3 d straipsnio 1 dalies avarinio tūpimo ir avarinio skridimo virš teritorijos atvejais.
ES 2022/334 3d straipsnio 3 dalis suteikia teisę kompetentingoms institucijoms NETAIKYTI 3 d straipsnio 1 dalies SANKCIJŲ, jeigu toks tūpimas, kilimas ar skridimas virš teritorijos yra būtinas:
- humanitariniais2 ar
- kitais tikslais, neprieštaraujančiais reglamento 2022/334 tikslams3
2Humanitariniai skrydžiai - tai skrydžiai, vykdomi tik humanitariniais tikslais, pvz., pagalbos, įskaitant vaistus, medicinos reikmenis ar maistą, pristatymą. Humanitarinės pagalbos darbuotojų vežimas ir pati evakuacija, įskaitant medicininę evakuaciją ir greitosios pagalbos skrydžius. taip pat priskiriami šiai kategorijai. Repatriacijos skrydžiai ir diplomatiniai skrydžiai tam tikromis sąlygomis taip pat gali būti laikomi priklausančiais leidžiančios nukrypti nuostatos taikymo sričiai.
3Pagal Europos Komisijos 2022 m. rugpjūčio 18 d. išaiškinimą, „kiti tikslai“ Reglamento ES 2022/334 kontekste yra atvejai, kai orlaiviu vykdoma ekonominė veikla, nurodyta šio reglamento 2a straipsnio 3 dalyje, t. y., jeigu būtų įrodyta, kad pareiškėjas orlaivį naudoja parduodamas, tiekdamas, perduodamas ar eksportuodamas prekes, kurioms netaikomos sankcijos, kaip nustatyta šio reglamento 2a straipsnio 3 dalyje (humanitarinė įranga, medicinos įranga ir t. t.). Kiti nei šis tikslas tikslai yra laikomi prieštaraujantys reglamento tikslams uždrausti parduoti, tiekti, perduoti ar eksportuoti dvejopo naudojimo prekes ir technologijas bet kuriam Rusijos subjektui arba naudoti Rusijoje ir uždrausti Rusijos oro vežėjų naudojamiems orlaiviams arba Rusijoje registruotiems orlaiviams, arba bet kokiems Rusijoje neregistruotiems orlaiviams, kurie nuosavybės teise priklauso Rusijos fiziniams ar juridiniams asmenims, yra jų nuomojami arba kitaip kontroliuojami, tūpti Sąjungos teritorijoje, kilti iš jos arba skristi virš jos.
Sprendimus dėl išimčių arba leidimų netaikyti šių sankcijų priima Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). Pareiškėjai turi kreiptis į LTSA su prašymu ir pridėti reikalingus dokumentus. Detalesnė informacija – LTSA tvarkos apraše.
SVARBU – išimtys ir leidimai suteikiami tik konkrečiam atvejui ir tik Lietuvos teritorijoje, todėl jei, pvz., norima skristi iš Lietuvos į Latviją, bus reikalinga ne tik Lietuvos išimtis / leidimas, bet ir Latvijos.
Dažniausiai užduodami klausimai (periodiškai atnaujinami) apie sankcijas aviacijoje skelbiami Europos Komisijos oficialiame puslapyje.