BDAR

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Dviratis universali transporto priemonė

Data

2021 03 29

Įvertinimas
1
pexels-emanuele-intagliata-6630622.jpg

 

Ar dviračiu saugu važiuoti visais metų laikais?


Dienoms ilgėjant ir vis labiau šylant orui padaugėja žmonių, iš garažų ir rūsių kas rytą kelionei į darbą ar vakarop mankštai traukiančių dviračius. Ši transporto priemonė ypač sparčiai populiarėja tarp miestiečių, kadangi neteršia gamtos, nekelia triukšmo ir yra geros nuotaikos bei energijos šaltinis.

„Šiandien dviratis išgyvena visišką renesansą. Juk tai ir sveikata, ir sportas, ir transporto priemonė, kuria lengva pasiekti bet kurį reikiamą tašką. Jis yra tinkamas važiuoti bet kuriuo metų laiku, tačiau ypač mėgstamas šiltuoju sezonu“, – sako VšĮ Dviračių akademijos įkūrėjas ir treneris bei profesionalus dviratininkas Marius Bernatonis. Ir priduria, jog dviratininkams tereikia prisiminti kelias taisykles, kurių laikantis beliks mėgautis važiavimu.

Sezonui tinkamas dviračio tipas

Lietuvoje vyrauja du skirtingi ir du pereinamieji sezonai. Todėl jei dviračiu važiuojama visais jais ir yra galimybė, rekomenduojama turėti daugiau nei vieną šio tipo transporto priemonę: pavasarį ir rudenį pravers Mtb / kalnų dviratis, kuris turi storas padangas, todėl juo lengviau įveikiamos sudėtingos vietos, pavyzdžiui, miškuose ar parkuose, o universalus dviratis tiks važiuoti tiek plentu, tiek miško takeliu.

„Jei galimybės turėti kelis dviračius yra ribotos, patarčiau rinktis universalų dviratį. Jie tinkami kelionėms, laisvalaikiui, yra plonesnio rėmo, bet su storesnėmis padangos. Juose taip pat galima sumontuoti purvasargius ir prikabinti papildomas bagažines / krepšius“, – pasakoja M. Bernatonis.

Techniškai tvarkingas dviratis – saugi kelionė

Prižiūrimas dviratis visada tarnaus ilgiau, bus saugus važiuoti ir leis patirti neišdildomų įspūdžių. Jo priežiūra šiltuoju metų laiku gana paprasta. Reikia sutepti besisukančius elementus ir grandinę, sureguliuoti pavaras, patikrinti stabdžius, periodiškai tikrinti slėgį padangose, nuplauti transporto priemonę bei valyti grandinę bei ją sutepti. To pakanka, kad važiavimu dviračiu būtų galima mėgautis iki pat rudens. Šaltuoju periodu visa tai daryti reikia gerokai dažniau ir atsakingiau, kadangi keliai barstomi druska ir smėliu.

Apsaugos priemonės

„Šalmas dviratininkui būtinas kaip deguonis. Jis privalomas visiems be išimčių: ir profesionalams, ir mėgėjams. Šį įprotį formuoti patariu nuo pat mažų dienų. Kai vaikui perkamas pirmasis dviratis, turi būti perkamas ir pirmasis šalmas. Be jo negalima lipti ant dviračio“, – teigia treneris Marius.

Kiti ypač svarbūs saugos elementai – atšvaitai, lempos ir apranga. Dviratininkas privalo pasirūpinti, kad jis būtų maksimaliai matomas kitiems eismo dalyviams. Tiek automobilių vairuotojams, tiek pėstiesiems.

Sportininkui antrina Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Tyrėjų komandos vyresnysis patarėjas Justas Petrauskas, dviračiu važiuojantis ne tik į darbą, bet kartais ir į tiriamus eismo įvykius.

„Visuomet deduosi šalmą, ant mano dviračio pritvirtinti atšvaitai bei mirksintys žibintai priekyje ir gale. Šviesiu paros metu šių priemonių pakanka, tačiau papildomai ant kuprinės dedu kuprinės apdangalą su šviesą atspindinčiais elementais. Taip pat stengiuosi rinktis ryškių spalvų drabužius. Visa tai dėl mano paties saugumo“, – sako jis.

Važiavimas skirtingais metų laikais

Rudenį ir žiemą, kai nuolat keičiasi oro ir eismo sąlygos, dviratininkai turi būti ypač atidūs ir atsargūs. Tamsa, prastos oro sąlygos – tai svarbūs dalykai, kurių nepaisydamas nelaimės neišvengsi. Tamsiu paros metu ar esant blogam matomumui važiuojant važiuojamąja dalimi privaloma šviesą atspindinti liemenė, baltą ir raudoną šviesas skleidžiantys elementai ant dviračio. O jei planuojama važiuoti ir snieguotais bei apledėjusiais takais, patartina rinktis dygliuotas dviračio padangas, kurios gerokai padidins sukibimą su kelio danga.

LTSA vyresniojo patarėjo J. Petrausko teigimu, šaltuoju metų laiku važiuojančiam dviračiu pavojingi slidūs ruožai, reikia įvertinti skirtingą stabdymo kelią ant įšalusio grunto, važiuojant miško takeliu ar miesto gatve. O miesto plytelės ir grindinys pašalus ar palijus tampa ypač slidūs. Taip pat norint jaustis šilčiau ir dėl to apsirengus keletą sluoksnių drabužių gali tapti sudėtingiau atlikti staigius judesius.

„Jei dviratininkas nedėvi pirštinių, o jo dviračio stabdžiai valdomi rankenėlėmis, sustingusiomis plaštakomis paspausti stabdžius gali tapti skausminga ar net sunku. Tačiau dėvint per storas pirštines kyla grėsmė, kad stabdžių rankenėlę suimti ir nuspausti bus sudėtinga. Taip pat važiuojant užsidėjus gobtuvą reikia būti ypač budriam, kadangi gobtuvas riboja matomumą ir gali apsunkinti girdėjimą“, – pasakoja J. Petrauskas.

Abu kalbinti pašnekovai vieningai teigia, jog vis tik svarbiausia dviratininkui – Kelių eismo taisyklių išmanymas ir pagarba kitiems eismo dalyviams:

„Mieste važiuodamas pro pėsčiąjį dviratininkas turi važiuoti greičiu, kuris artimas pėsčiojo judėjimo greičiui (3–7 km/h). Važiuojant greičiau, rizika patekti į eismo įvykį padidėja ne tik pačiam dviratininkui, bet ir aplinkiniams. Taip pat prieš bet kurį manevrą įspėkite ir šalia esančius pėsčiuosius, ir automobilio vairuotojus; prieš pėsčiųjų perėją sulėtinkite greitį, per ją dviratį persivarykite; būkite atsakingi. Juk smagiau mėgautis kelione, o ne skaičiuoti kūno sužalojimus ar materialinius nuostolius dėl sugadinto dviračio.“