BDAR
gdpr

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Krovininių transporto priemonių ledo kepurės

Data

2021 02 10

Įvertinimas
2
pexels-photo-1702068.jpg

Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) reidas kelyje. Magistralėje nuo vieno iš krovininių automobilių staiga nuslysta kelių metrų dydžio ledo gabalas. Jis nukrinta visai šalia, bet, laimei, ne taip arti, kad sužalotų. Arba lietuvio vairuojamo vilkiko registratoriuje užfiksuotas vaizdas Prancūzijoje. Keturių eismo juostų kelyje nuo sunkvežimio, važiuojančio pirmojoje kelio juostoje, vėjo gūsis nupučia ledo gabalą, kuris skrieja tiesiai į priešpriešiais už dviejų eismo juostų važiuojančio lengvojo automobilio priekinį stiklą ir jį visiškai suskaldo. Mes  žinome, kaip rizikinga važiuoti slidžiu keliu ir kaip valdyti transporto priemonę, tačiau retas vairuotojas kelyje tikisi grėsmės iš viršaus.

„Po šaltos nakties žiemą ar ankstyvą pavasarį ant lauke stovėjusios krovininės transporto priemonės, jos priekabos ar puspriekabės stogo susiformuoja nemenku ledo sluoksniu virtusi lietaus ar tirpstančio sniego sankaupa. Krisdamas žemyn tuščiame kelyje jis nėra labai pavojingas, tik kitam vairuotojui galbūt sudarytų kliūtį, tačiau jei šalia tokios mašinos važiuoja ar eina kiti eismo dalyviai, grėsmė jiems nukentėti išauga“, – sako LTSA vyriausiasis inspektorius Romas Vyšniauskas.

Jo teigimu, labai dažnai pasitaiko, jog kol ledas nepradėjo tirpti ir yra gerai prikibęs prie paviršiaus, į kelią pajudėjęs vairuotojas tokio netikėto nepritvirtinto krovinio tiesiog nejaučia. Rizika išauga, kai ši ledo sankaupa ima tirpti ir atsilaisvina. „Ne kartą teko matyti, kaip dideli ledo gabalai slysta į priekinę sankryžoje sustojusio krovininio automobilio dalį ir krisdami apgadina ar sulaužo aušinimo sistemą, ryšio antenas. Be to, jie itin pavojingi kitiems eismo dalyviams: krisdamas ledas gali išgąsdinti, sužeisti, sutrukdyti judėti numatyta trajektorija, priversti staigiai manevruoti, stabdyti.“

Daugiausia ledo atplaišos krinta nuo vėjo gūsių tiesiog kelyje, posūkiuose iš automagistralių, kadangi tuomet transporto priemones veikia didesnės išcentrinės jėgos, manevruojant, kai važiuojama dideliu greičiu, rečiau tiesiog stabdant.

„Pagrindinė taisyklė, kurios laikantis būtų išvengta daugybės nelaimių, yra atidi savo transporto priemonės apžiūra prieš kiekvieną reisą. Vairuotojas, kuris kaskart kruopščiai pasitikrina automobilio techninius parametrus, tikrai pamatys ledo sankaupą ant stogo“, – teigia R. Vyšniauskas.

Dažnai susidarančios į ledą sušąlančio vandens sankaupos gadina priekabų / puspriekabių tentus, todėl kyla grėsmė, kad tokia transporto priemone vežamas krovinys sušlaps ar bus kitaip apgadintas, taps prastesnės jo tvirtinimo savybės. Šiek tiek mažiau (ledo sankaupos dėl neįdumbančio viršaus būna mažesnio storio, nukrinta greičiau), tačiau ši problema aktuali ir izoterminių krovininių automobilių, priekabų ar puspriekabių savininkams.

Ji šalinama įvairiai. Tarptautiniais reisais važiuojantys krovininių transporto priemonių vairuotojai suka į didesnes degalines, kuriose įrengtos konstrukcijos, padedančiomis ledą nuo automobilio stogo nustumti ant jo neužlipant. Taip pat ledo sankaupos šalinamos gamintojų tik pagal specialų užsakymą įrengtomis priemonėmis. Pavyzdžiui, dumplėmis, kitomis mechaniškai pakeliančiomis stogo dangą konstrukcijomis ar šildant stogą.

Kol Lietuvoje nėra specializuotų aikštelių ar degalinių, kuriose būtų valomas krovininės transporto priemonės stogas, vairuotojams šaltuoju metų laiku patariame dažniau apžiūrėti savo automobilius ir nuvalyti juos rankiniu būdu. Pavyzdžiui, iš vidaus pakelti tentą arba nustumti ledą nuo priekabos / puspriekabės viršaus. Tačiau atminkite, jog bet kokį darbą atliekant būtina laikytis darbo saugos reikalavimų: nerekomenduojama lipti ant krovininio automobilio, priekabos / puspriekabės stogo ir juo vaikščioti, taip pat be apsaugos priemonių lipti kopėčiomis.