BDAR
gdpr

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Kvietimas teikti Europos Komisijos siūlomų traukinio mašinistų sertifikavimo sistemos pakeitimų įvertinimą

Data

2022 01 19

Įvertinimas
0
Traukinys.jpeg

Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) informuoja, jog iki 2022 m. vasario 8 d. geležinkelio įmonės, infrastruktūros valdytojai, traukinių mašinistų atstovai, sertifikavimo ir mokymo įstaigos yra kviečiami įvertinti Europos Komisijos siūlomą traukinio mašinistų sertifikavimo sistemą. Ja siekiama pagerinti ir palengvinti traukinių mašinistų judumą Europos Sąjungos (ES) geležinkelių tinkle, taip pat užtikrinti, kad darbdaviams būtų lengviau paskirti traukinių mašinistus dirbti įvairiose valstybinėse narėse. Savo poziciją galite išreikšti „Have Your Say“ portale.

Kadangi 14 metų galiojančios nuostatos paseno, ir traukinių mašinistų judumui tarp valstybių narių ir darbdavių trukdo sertifikavimo reikalavimų suderinimas, šia iniciatyva siekiama išspręsti dvi pagrindines problemas:

  • Išliekantys Nacionalinio ir geležinkelių lygmens sertifikavimo sistemos skirtumai. Neaiškios (ir kartais prieštaringos) Direktyvos formuluotės. Kita priežastis – mašinisto nacionalinis pažymėjimas, kuris galioja visoje ES, apima tik būtiniausius išsilavinimo ir sveikatos reikalavimus, o darbdavių išduodami papildomi pažymėjimai apima didžiąją dalį žinių reikalavimų. Vadinasi, toje pačioje valstybėje narėje mašinistai išklauso skirtingus mokymus ir gauna skirtingus pažymėjimus, o tai dar labiau riboja mašinistų judumą tarp valstybių ir įmonių. Mokymo programos valstybėse narėse vis dar labai skiriasi tiek savo trukme, tiek galutinio sertifikavimo turiniu. Taip pat keliami per griežti reikalavimai užsienio kalbos mokėjimui. Juolab kad yra raginimų nustatyti bendrą traukinių mašinistų kalbą, panašią į aviacijoje vartojamą anglų kalbą.
  • Pasenę traukinių mašinistų sertifikavimo reikalavimai. Teisinė aplinka nuo 2007 m. pakito. Didesnis geležinkelių efektyvumas, kurį turėtų užtikrinti naujosios technologijos, yra labai svarbus siekiant visapusiškai pasinaudoti geležinkelių darnumo potencialu. Todėl mašinistų mokymo ir sertifikavimo reikalavimai turi būti pritaikyti atsižvelgiant į technologinę plėtrą.

Siūlomi tokie preliminarūs galimi su traukinio mašinistų sertifikavimo sistemos pakeitimu susiję politiniai sprendiniai:

1. Įmonių vykdomas traukinio mašinistų sertifikavimas. Traukinių mašinistų mokymas ir sertifikavimas ir toliau būtų vykdomi pagal dabartinėje Direktyvoje numatytą sistemą. Mokymo ir sertifikavimo tikslai ES lygmeniu būtų derinami tik tose srityse, kuriose technologija (pvz., Europos geležinkelių eismo valdymo sistema (ERTMS) yra apibrėžta griežtais bendrais ES reikalavimais.

2. Valstybės narės vykdomas sertifikavimas. Visos mokymo ir sertifikavimo įstaigos būtų akredituojamos nacionaliniu lygmeniu, kad mokymo ir sertifikavimo turinys būtų matomas ir bendras kiekvienoje valstybėje narėje ir būtų užtikrintas pažymėjimų palyginamumas. Mokymo ir sertifikavimo įstaigų atliekamo sertifikavimo pagrindą sudarytų: 1) konkretūs kiekvienam geležinkelių operatoriui aktualūs klausimai, pavyzdžiui, atskiros priemonės, nustatytos jų saugos valdymo sistemoje, ir jų pačių apibrėžtos, 2) bendri nacionalinio lygmens reikalavimai (kalbos mokėjimo, infrastruktūros išmanymo, eksploatavimo taisyklių išmanymo) ir 3) nauji bendri ES reikalavimai (pvz., ERTMS žinios). Visi naudotųsi ta pačia mokymo programa, tačiau galėtų specializuotis pagal vieną ar du iš minėtų reikalavimų. ES lygmens veiksmai būtų susiję tik su bendrų ES mokymo ir sertifikavimo reikalavimų nustatymu įgyvendinimo teisės aktais, grindžiamais ES geležinkelių agentūros (ERA) rekomendacijomis, ypatingą dėmesį skiriant mokymui dirbti su naujomis skaitmeninėmis sistemomis / mašinomis / procesais.

3. Bendras traukinio mašinisto pažymėjimas, išduotas, remiantis bendra Europos Sąjungos akreditavimo schema. Mokymo ir sertifikavimo įstaigų akreditacija būtų atliekama pagal bendrą ES akreditavimo sistemą, pagal kurią visoms šalims būtų užtikrintos vienodos sąlygos. Vienoje valstybėje narėje arba vieno geležinkelių operatoriaus išduotą pažymėjimą dėl visiško Europos mokymo ir sertifikavimo sistemos skaidrumo būtų iš tikrųjų galima pakeisti analogišku pažymėjimu. Įvairių žinių ir įgūdžių patvirtinimo pažymėjimai būtų sujungti į bendrą ES traukinio mašinisto pažymėjimą, kuris būtų skirtas visiems traukinių mašinistams ir pripažįstamas visoje ES.

4. ERA vykdomas sertifikavimas, remiantis bendra Europos Sąjungos akreditavimo schema. Būtų gerokai padidinti ERA įgaliojimai ir ištekliai (žmogiškieji ir finansiniai), kad ji galėtų sertifikuoti visus ES traukinių mašinistus.