BDAR
gdpr

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Kelionės bilietas – keleivio saugumo garantas

Data

2022 05 20

Įvertinimas
1
Lėktuvas.jpg

Po dvejus metus trukusių pandemijos suvaržymų lietuviai iš naujo atranda keliavimo malonumą ir skuba jį patirti, pažinti kitas šalis.

„Kelionės garantas – bilietas. Jį įsigyti galima keliais būdais – perkant tiesiogiai iš oro vežėjo, kreipiantis į kelionių agentūrą su prašymu surasti ir nupirkti bilietą arba pasinaudojant internete esančiomis bilietų pardavimo sistemomis. Patikėti kelionės bilietų pirkimą kelionių agentūrai – pakankamai saugus variantas, nes kelionių agentas dažniausiai klientą iš anksto informuoja apie jo pareigas. Pavyzdžiui, kad į skrydį reikia užsiregistruoti pačiam. Tačiau nemaža žmonių bilietą įsigyja patys“, – sako Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Civilinės aviacijos skyriaus specialistė Agnė Pėstininkaitė.

Jos teigimu, tokiu atveju keliautojas turi prisiimti atsakomybę ir atsargiai vertinti, tikrinti, domėtis jam teikiamais pasiūlymais. LTSA specialistė rekomenduoja:

Kelionės bilietą pirkti tik iš patikimo pardavėjo

Yra daugybė pigius kelionių bilietus ir ekonomiškai patrauklius kelionių paketus siūlančių interneto svetainių. Vis dėlto, prieš pasinaudojant pasiūlymu, reikėtų kritiškai įvertinti kelis aspektus.

„Svetainės išvaizda, privatumo politika, kontaktai ir svetainėje esantys sertifikatai yra pirmieji dalykai, kuriuos turi įvertinti kelionę planuojantis asmuo. Patikimas pardavėjas stengiasi, kad svetainė ne tik skoningai atrodytų, bet ir joje būtų lengvai suprantamas bilietų ieškojimo ir pirkimo mechanizmas“, – pasakoja A. Pėstininkaitė.

Kitas svarbus aspektas – svetainėje taikoma privatumo politika. Tuomet, kai yra galimybė su ja susipažinti ir pažymėti, kad sutinkate duomenis perduoti susijusiam oro vežėjui, užsitikrinate, jog skrydžio atidėjimo ar atšaukimo atvejais oro vežėjas operatyviai informuos apie šiuos pasikeitimus.

Bilieto informacija – labai svarbi

Dažnai kelionės bilietų svetainės klientus vilioja žemomis kainomis. Tačiau jei pasirinkus nurodytą bilietą kuriuose nors jo rezervavimo etapuose kaina padidėja (pavyzdžiui, atsiranda papildomų neišvengiamų mokesčių ar įmokų), reikėtų suklusti – tai yra pirkėją klaidinantis kainų pateikimas.

Prieš perkant bilietą svarbu patikrinti, ar pateikti teisingi keleivio duomenys (vardas, pavardė, gimimo data), kelionės informacija (išvykimo ir atvykimo miestai ir jų oro uostai, išvykimo ir atvykimo datos bei laikai), ar persėdimo oro uostas yra tas pats, ar tinkamas pasirinkto bagažo ir kitų kelionės priedų kiekis bei ar jie tokie patys visuose kelionės etapuose.

Jau nupirkto bilieto duomenų (vardo ir pavardės, datos ar pačių skrydžių detalių) pakeitimus oro vežėjai atlieka tik už papildomą mokestį.

„Užsisakę bilietą, turite gauti iš pardavėjo patvirtinimą apie užsakymo gavimą. Užsakymo gavimo patvirtinimas ir bilieto (arba skrydžio) rezervacijos patvirtinimas nėra tas pats. Aviakompanijos bilieto rezervavimo patvirtinimas / kodas (vadinamasis „booking reference“ arba „booking code“) paprastai susideda iš 6 simbolių. Pats bilietas išsiskiria unikaliu bilieto numeriu, kuris susideda iš 13 skaičių. Tik turėdami aviakompanijos skrydžio bilieto rezervavimo kodą arba bilieto numerį, esate traktuojamas kaip keleivis“, – teigia LTSA specialistė.

Nusipirkus bilietą, jame turi būti tokia informacija: skrydį vykdančio oro vežėjo pavadinimas; išvykimo ir atvykimo laikai, oro uostai; rankinio ir registruojamo bagažų informacija (leidžiami vienetai, dydžiai, svoriai); jei kelionė su persėdimu – persėdimo oro uostas / oro uostai su atvykimo ir išvykimo laikais; sutarties sąlygos, keleivių teisės, bilieto tarifas ir sąlygos; aiškiai nurodoma, iš ko susideda bilieto kaina. Visada turi būti nurodoma galutinė bilieto kaina ir jos sudedamosios dalys – oro susisiekimo kaina, taikomi mokesčiai, oro uosto mokesčiai, kitos privalomos rinkliavos, papildomos rinkliavos ir įmokos.

Oro uostuose galioja skirtinga tvarka

Iki kelionės pradžios keleivis privalo pasidomėti atvykimo į pasirinktą šalį taisyklėmis, konkretaus oro vežėjo ar vežėjų bagažo gabenimo taisyklėmis, pasirūpinti, kad turėtų visus reikiamus galiojančius dokumentus.

„Labai svarbu į oro uostą ir prie registracijos atvykti aviakompanijos nurodytu laiku. Skirtingų šalių oro uostuose jis gali skirtis. Pavyzdžiui, Lietuvoje į oro uostą rekomenduojama atvykti likus bent dviem valandoms iki lėktuvo išvykimo laiko. Aviakompanijos taip pat nurodo registracijos pabaigos laiką. Jeigu minėtas laikas nenurodomas, galioja taisyklė, kad registracija baigiama likus ne mažiau kaip 45 minutėms iki išvykimo“, – pasakoja A. Pėstininkaitė.

Jeigu keleivis pavėlavo atvykti į registraciją, tačiau yra užsiregistravęs skrydžiui internetu ir su savimi turi reikalingus asmens dokumentus bei įlaipinimo kortelę, – jis gali bandyti eiti iki įlaipinimo vartų, jei jie į skrydį dar neuždaryti. Tereikia pereiti saugumo patikrą, jei reikia – pasienio kontrolę, ir oro uoste esančiame skrydžių informacijos ekrane pasitikrinti savo įlaipinimo vartų numerį. Jei keliaujama su registruotu bagažu ir jame nėra skysčių bei draudžiamų / neleidžiamų gabenti daiktų, didžioji dalis aviakompanijų gali registruoti bagažą prie vartų už tam tikrą mokestį – tokiu būdu, nors ir pavėlavus į registraciją, galima bandyti spėti į suplanuotą skrydį.

Kada keleiviui į pagalbą atskuba LTSA?

Pasitaiko, kad kelionės dieną ar kelios dienos prieš išvykimą gali įvykti tam tikrų nesklandumų: skrydis yra atšaukiamas, vėluoja arba oro vežėjas atsisako vežti keleivį. Tokiais atvejais keleiviai turi tam tikras teises, nurodytas ES Reglamente 261/2004. Pavyzdžiui, skrydžio atšaukimo atveju – teisę susigrąžinti už bilietą sumokėtą sumą arba teisę būti nukreiptam į galutinį paskirties tašką kitu maršrutu. Norėdamas susigrąžinti už bilietą sumokėtus pinigus, keleivis turi kreiptis į oro vežėją. Keleivis, nesulaukęs jo atsakymo arba sulaukęs galimai jo teises pažeidžiančio atsakymo, pagalbos gali ieškoti kreipdamasis į kompetentingą nacionalinę priežiūros instituciją. Lietuvoje šią funkciją atlieka LTSA.

2020 metais LTSA sulaukė 317 keleivių skundų, 2021 metais – 113 skundų, o 2022 metais iki gegužės mėnesio jau sulaukta 68 keleivių skundų.

Dažniausiai skundų sulaukiama dėl vėlavusių skrydžių arba atšauktų skrydžių ir su tuo susijusių problemų – pinigų grąžinimo už neįvykusius skrydžius ir / ar patirtas papildomas išlaidas, prašymų įvertinti, ar skrydžių nesklandumai įvyko dėl ypatingų aplinkybių ir ar priklauso kompensacija pagal Reglamentą 261/2004.

Per 2020 metus ir 2021 metus iš viso buvo gauta 19 skundų dėl atsisakymo vežti. Didžioji dauguma šių skundų buvo susiję su neaiškumais, kilusiais dėl COVID-19 pandemijos apribojimų ir keleiviams taikomų reikalavimų dokumentams.

Visi skundai išnagrinėjami per trijų–šešių mėnesių laikotarpį. LTSA išvados yra rekomendacinio pobūdžio, todėl įpareigoti oro vežėjo sumokėti keleiviui pinigus LTSA negali. LTSA išvados taip pat nesuteikia pranašumo oro vežėjui galimo teisminio ginčo civilinio proceso tvarka atveju. Vis dėlto atvejų, kad aviakompanija prieštarautų LTSA išvadai ar jos nevykdytų, – vienetai.