BDAR
gdpr

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Lietuvos rinkoje – saugios ir patvirtintą tipą atitinkančios motorinės transporto priemonės ir jų priekabos

Data

2021 12 16

Įvertinimas
0
Priekaba.jpg

Per kiek daugiau nei pusę metų, nuo 2021 m. gegužės pabaigos, Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) specialistai patikrino 20 automobilių sektoriaus rinkos dalyvių, tiekiančių šaliai naujas M1 ir N1 klasių motorines transporto priemones ir priekabas, ir su šiomis transporto priemonėmis atliko 5 laboratorinius bandymus. Patikrų rezultatai parodė, kad visos tikrintos įmonės šalies rinkai tiekia transporto priemones pagal patvirtinto tipo keliamus reikalavimus, o šios transporto priemonės nekelia pavojaus žmonių saugai, sveikatai ir aplinkai.

„Rinkos priežiūros mechanizmą mums padėjo sukurti Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Su ja bendradarbiavome kurdami patikrinimų atlikimo tvarką, konsultavomės įvairiais su rinkos priežiūra susijusiais klausimais, vykome į praktinius mokomuosius patikrinimus. Ir nors mums, LTSA, tokios patikros yra gana naujos, galime pasidžiaugti, kad susipažinome su rinka, dalimi jos dalyvių ir patikrinimams ateityje esame dar geriau pasirengę“, – sako LTSA Transporto veiklos skyriaus vyriausiasis specialistas Simonas Mažionis.

Patikroms buvo atrinkti nuo ekonominės klasės iki „premium“ segmento transporto priemones rinkai tiekiantys dalyviai. Simono Mažionio teigimu, dalis į patikrinimų planą įtrauktų įmonių apie tokio pobūdžio patikrinimus iš pradžių net nebuvo girdėję, todėl nemažą patikrinimų laiko dalį sudarė informacijos teikimas apie tai, kas mes esame ir ko šiais patikrinimais siekiame. Visos įmonės supažindinant su šia rinkos priežiūra reagavo ir bendradarbiavo noriai.

„LTSA patikrinimų tikslas yra užtikrinti, kad į rinką patenkančios transporto priemonės ir jų priekabos būtų saugios ir atitiktų joms keliamus tipo patvirtinimo reikalavimus. Pastebėję, kad yra priešingai, iškart informuosime platintojus, ką jie turėtų padaryti, kad jų gaminys būtų saugus. Pardavėjo pareiga informuoti vartotoją, kad yra neatitiktis ir kaip ją galima ištaisyti“, – pasakoja S. Mažionis.

2021 m. LTSA atliko ir 5 laboratorinius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų bandymus. Šie privalomi bandymai buvo atlikti 2 transporto priemonėms: trys bandymai M1 klasės motorinei transporto priemonei FIAT TIPO ir du bandymai O2 klasės priekabai LORRIES. Tai vienos dažniausiai registruojamų naujų šių klasių transporto priemonių Lietuvoje. Tiek lengvojo automobilio, tiek priekabos bandymai užtruko maždaug po 2 savaites. Jų metu buvo įvertinta šių transporto priemonių netiesioginio matymo įtaisų, apšvietimo ir šviesos signalinių įtaisų įrengimo, padangų montavimo, masės ir matmenų atitiktis taikomiems ES norminiams aktams.

Drauge su Lietuvos Respublikos muitine LTSA taip pat pradėjo vykdyti į Lietuvą iš trečiųjų šalių importuojamų motorinėms transporto priemonėms ir jų priekaboms skirtų komponentų ir atskirų techninių mazgų kontrolę. Gavus muitinės pranešimą apie sulaikytą ir galimai reikalavimų neatitinkantį ES rinkai teikiamą gaminį, pagal pateiktus duomenis (nuotraukas, sertifikatus) įvertinama, ar jis atitinka ES taikomus tipo patvirtinimo reikalavimus. Po LTSA specialistų įvertinimo priimamas sprendimas ir parengiama išvada, ar gaminį galima leisti į laisvą apyvartą.

Iki dabar pagal gautus muitinės pranešimus LTSA yra parengusi 14 sprendimų dėl gaminių išleidimo / neišleidimo į laisvą apyvartą. 8 jų po patikros buvo įleisti į rinką, 6 – atšaukti. Pastebėta, kad trečiųjų šalių gamintojai neretai nežino apie ES galiojančius tipo patvirtinimo reikalavimus, gaminiai neturi ženklinimo ir (arba) juos pagrindžiančių sertifikatų. Jei ženklinimo nėra, tikėtina, kad su gaminiu nebuvo atlikti reikiami bandymai ir jis gali būti nesaugus. Tokių gaminių į šalies rinką įleisti negalima.