LTSA: bepiločiams orlaiviams bus privalomas C klasės identifikavimo ženklas
Data
2021 12 28
Įvertinimas

2021 m. bepiločių orlaivių savininkus ir pilotus pasitiko naujovės. Praėjusių metų paskutinę dieną įsigaliojo du Europos Komisijos reglamentai, kuriuose išdėstytos naujos taisyklės ir reikalavimai.
„Abiejų reglamentų taisyklės sukėlė nedidelę sumaištį tarp bepiločių orlaivių savininkų ir pilotų. Vienas jų įpareigojo juos registruotis ir autentišku UAS naudotojo registracijos numeriu pažymėti visus turimus bepiločius orlaivius. Bepiločių orlaivių savininkai ir pilotai taip pat privalo išklausyti teorijos žinių mokymo kursą, išsilaikyti egzaminą internetu ar savarankiškai pasirengti ir išlaikyti teorijos egzaminą“, – sako LTSA Civilinės aviacijos skyriaus vyriausiasis specialistas Markas Movsesjan.
Jo teigimu, antrojo reglamento įgyvendinimui ir jo taisyklių užtikrinimui kol kas dar ruošiamasi. Šiuo metu rinkoje nėra nei vieno bepiločio orlaivio, kuris atitiktų šio reglamento reikalavimus, tai yra jie neturi C klasės identifikavimo ženklo.
„Identifikavimo numeris bus suteiktas tik tada, kai bepilotis orlaivis atitiks atitinkamai pagal jo masę tai klasei taikomus reikalavimus (nuo C0 iki C6). Asmenys, kurie patys kuria bepiločius orlaivius, galės kreiptis į patvirtintas notifikuotąsias įstaigas (laboratorijas) ir tik tada savo sukurtam bepiločiui orlaiviui galės gauti klasės identifikavimo ženklą“, – pasakoja M. Movsesjan.
Kol kas rinkoje esantys bepiločių orlaivių modeliai taip pat neturi ir nuotolinio identifikavimo įtaiso, kuris realiu laiku galėtų siųsti tam tikrą informaciją apie nuotolinį pilotą ir patį bepilotį orlaivį. Tai yra viena svarbiausių sąlygų, jei savininkas ar pilotas norės naudotis U-Space paslauga.
Planuojama, kad reglamento įgyvendinimą paspartins darnieji standartai. C0–C4 klasių darniųjų standartų sukūrimo terminas yra 2022 m. birželio 30 d., o C5 ir C6 klasių terminas – 2023 m. birželio 30 d. Tolesnis bepiločio orlaivio klasės identifikavimo ženklo gavimas priklausys nuo atitikties vertinimo. Šiuo metu yra kuriami šie standartai:
- Bepiločių orlaivių nuotolinio identifikavimo, geografinio sąmoningumo (angl. geo-awareness), apšvietimo ir geografinio apribojimo (angl. geo-caging) reikalavimai.
- Bendrieji klasių nuo C0 iki C4 bepiločių orlaivių gaminių duomenys.
- Nuotolinio tinklo identifikavimo reikalavimai.
- Skrydžio nutraukimo sistemos reikalavimai.
Bepiločių orlaivių nuotoliniams pilotams primename, kad šiuo metu, kol bepiločiai orlaiviai dar neturi klasės identifikavimo ženklo, juos iki 2022 metų pabaigos galima naudoti ribotoje atvirojoje kategorijoje. Pasibaigus šiam pereinamajam laikotarpiui, bepiločius orlaivius be klasės identifikavimo ženklo, kurie buvo pateikti į rinką iki 2023 m. sausio 1 d., bus galima naudoti dar labiau apribotoje atvirojoje kategorijoje: mažus, iki 250 g, bepiločius orlaivius bus galima naudoti A1 pakategorėje, o sveriančius nuo 250 g iki 25 kg bus galima naudoti tik A3 pakategorėje.
LTSA yra atsakinga už bepiločių orlaivių rinkos priežiūrą, tai yra prižiūri bepiločių orlaivių gamintojų, importuotojų ir parduodamus produktus. 2021 metų pradžioje LTSA nustatė 30 įmonių, kurios užsiima bepiločių orlaivių prekyba. Visi ūkio subjektai yra priskiriami platintojams. Masine bepiločių orlaivių gamyba užsiimančių įmonių nėra. Buvo įvertinta, kokio gamintojo bepiločiai orlaiviai sudaro didžiąją rinkos dalį, kiek produktai šiuo metu atitinka reglamento reikalavimus, įmonės buvo supažindintos su reglamentų reikalavimais. Gamintojams, importuotojams ir platintojams yra taikomi skirtingi reikalavimai, todėl kiekvienas šios grandinės dalyvis turi žinoti savo atsakomybę tam, kad parduodami įrenginiai atitiktų reikalavimus ateityje.