BDAR

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


LTSA: iš autoserviso su saugiu ir gamintojo reikalavimus atitinkančiu automobiliu

Data

2021 07 20

Įvertinimas
3
pexels-photo-4489749.jpg

Lietuvos transporto saugo administracija (LTSA) parengė Transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugų teikimo tvarkos aprašo projektą (aprašo projektas), kuris nustato reikalavimus šias paslaugas teikiantiems asmenims bei įmonėms. Į viešą projekto svarstymą kviečiamos įsitraukti ne tik verslo įmonės, bet ir asmenys, kuriems tenka rūpintis automobilio priežiūra ir naudotis autoservisų paslaugomis.

LTSA atliko visų autoservisų veiklą apibrėžiančių teisinių dokumentų analizę ir įvertino, kaip sureguliuotas automobilio remontas saugumo požiūriu. Vienas iš svarbiausių analizės rezultatų – peržiūrėtas pagrindinis dokumentas, kuriuo savo darbe privalo vadovautis autoservisai  –  Lietuvos standartizacijos departamento parengtas standartas LST 1438:2016 „Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų techninė priežiūra ir remontas. Paslaugoms keliami reikalavimai“ ir LTSA aprašo projekte atsisakyta besidubliuojančių nuostatų.

„Atsižvelgiant į esamą reguliavimą, nurodytas standartas yra pagrindinis dokumentas, kuris apibrėžia esminius dalykus šioje veiklos srityje. Norime, kad įmonės daugiau dėmesio skirtų šiam dokumentui, jis būtų žinomas ir naudojamas praktikoje. LTSA aprašo projekte, matydama esamą praktiką, kai kur praplečia ir patikslina tam tikrus paslaugos reikalavimus, kurie iš esmės siejami su siekiu palaikyti tinkamą automobilio techninę būklę saugiam jo dalyvavimui eisme bei tam tikros informacijos pateikimu klientui“, – sako LTSA direktoriaus pavaduotojas Tomas Kolendo.

Prie tinkamo automobilio remonto prisideda ir klientas 

Teikiant transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugą labai svarbus kliento vaidmuo. Paslaugų teikėjas privalo užpildyti užsakymo paraišką, tačiau ir pats klientas turi būti suinteresuotas: neperduoti asmeninio automobilio raktelių autoserviso darbuotojams, kol neturi šio dokumento ar jo kopijos.

„Vis dar dažnai pasitaiko, kad paraiškos nėra pildomos arba jos užpildytos netinkamai nurodant jose ne visą informaciją. Suprantame, kad užpildyti paraišką užtrunka, tačiau abi pusės (paslaugos teikėjas ir jo klientas) turi suprasti, kad tinkamai aptarti galbūt jau žinomus trūkumus ir galimus remonto darbus bei juos surašyti į paraišką yra būtina. Paraiška ne tik prievolė įmonei, bet ir svarbus dokumentas ir pačiam klientui, jeigu vėliau reikalai pasisuktų ginčo link“, –  akcentuoja Tomas Kolendo.

Dažnai pastebima, kad paslaugų teikėjai užsakymo paraiškose nenurodo, kokios konkrečios atsarginės dalys buvo panaudotos remonto metu. Aprašo projekte numatoma, kad klientui turi būti pateikta aiški informacija, pagal kurią būtų galima nustatyti konkrečios automobilio detalės gamintoją ir tinkamumą automobiliui.

Paslaugos aprašymas – privalomas

Iki šiol autoservisų paslaugas teikiančios įmonės neprivalėjo turėti teikiamų paslaugų procedūrų aprašymo. Šiuo atveju išsiskirdavo tik gamintojų įgaliotieji autoservisai, kurie yra prižiūrimi paties gamintojo, nustatančio griežtus  reikalavimus procedūroms, paslaugos eigai, naudojamai įrangai ir pan.

LTSA nuomone, nepriklausomi paslaugų teikėjai taip pat turėtų aiškiau apsibrėžti, kokių gamintojų automobilius yra pajėgus prižiūrėti ir remontuoti, taip pat kurias automobilio sistemas ar mazgus automobilių gamintojų įgaliotieji paslaugų teikėjai gauna iš gamintojo. Beje, nepriklausomi paslaugų teikėjai taip pat turi galimybę naudotis gamintojų remonto aprašymais. 2020 m. rugsėjo 1 d. įsigaliojęs Reglamentas 2018/858 įpareigojo gamintojus sudaryti tokią galimybę visiems norintiems, tačiau tai gali būti mokama paslauga.

Pasak T. Kolendo, suprasdami, kad tai paslaugos teikėjams gali sukelti papildomų išlaidų, šiuo metu vadovautis tik gamintojo remonto aprašymu aprašo projekte griežto reikalavimo nenumatyta. Tačiau tikrai rekomenduotina, kadangi tai gali sumažinti paslaugos laiką bei, tikėtina, nekils abejonių, kad kažkas atlikta netinkamai. Taigi šiuo atveju paslaugos teikėjas turi teisę pasirinkti, kuo jis vadovausis, tačiau tai gali būti vienas iš kriterijų ir klientui renkantis paslaugos teikėją.

Privalomas diagnostinės įrangos naudojimas

LTSA nuomone, prieš suteikiant paslaugą turėtų būti naudojama diagnostinė įranga, nes tai gali padėti greičiau ir tinkamai identifikuoti tam tikrą gedimą pagal matomus parametrus ar fiksuotas klaidas bei galimus gedimo šalinimo būdus. Suteikus paslaugą siūloma pakartoti procedūrą – tai įrodytų tinkamą remonto atlikimą tiek autoserviso darbuotojams, tiek ir klientui.

LTSA kviečia visuomenę bei suinteresuotas šalis iki liepos 29 d. teikti pasiūlymus ir pastabas atnaujinamam Transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto paslaugų teikimo tvarkos aprašui. Tai padaryti galima keliais būdais: