Virš žmonių minios bepiločiams orlaiviams – ne vieta
Data
2022 07 05
Įvertinimas

Ore sklendžiantis bepilotis orlaivis – jau nebe naujiena. Šios transporto priemonės valdytojų bendruomenė sparčiai auga, tad ir danguje bepiločių orlaivių daugėja. Jų skraidinimas griežtai reglamentuotas, tačiau atvejų, trikdančių ar suerzinančių ant žemės esančius, pasitaiko.
„Pastaruoju metu padaugėjo pranešimų apie skrydžius virš privačių teritorijų bei klausimų, ar tai yra galima ir legalu. Jei teritorija nėra draudžiamojoje, ribojamojoje ar pasienio zonoje, skrydis bepiločiu orlaiviu virš jos yra leidžiamas, išlaikant saugų 20 metrų atstumą virš žmonių ir pastatų. Tačiau tik tuomet, jei nuotolinis pilotas yra užsiregistravęs, turi bepiločio orlaivio sistemos naudotojo registracijos pažymėjimą ir atitinkamą kompetenciją (priklausomai nuo bepiločio orlaivio masės) įrodančius pažymėjimus“, – teigia Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Civilinės aviacijos skyriaus vyriausiasis specialistas Markas Movsesjan.
Pasak jo, net jei bepiločio orlaivio valdytojas yra įvykdęs visus išvardytus reikalavimus, privačioje teritorijoje filmuoti ar fotografuoti yra draudžiama visiems. Kilus įtarimui, rekomenduojama surinkti kuo daugiau įrodymų: tiksli vieta, laikas, jei įmanoma, nufotografuoti ar nufilmuoti bepilotį orlaivį iš kuo arčiau, pabandyti nustatyti bepiločio orlaivio valdytoją arba, pavyzdžiui, automobilį, kuriuo jis yra atvykęs, ir pranešti apie tai policijai.
Kita stebima problema – virš minios skraidinami bepiločiai orlaiviai. Vasaros metu po atviru dangumi, lauke vyksta renginiai, kurie sutraukia minias pramogaujančių žmonių, besibūriuojančių vienoje vietoje. Gana dažnai jų pramogas sutrikdo virš galvų skraidinami bepiločiai orlaiviai. Tokie skrydžiai virš žmonių minios atvirojoje kategorijoje pagal Europos Komisijos reglamento ES 2019/947 nuostatas yra draudžiami.
„Renginiuose, tokiuose kaip koncertai, festivaliai, ne kartą yra tekę matyti bepilotį orlaivį, skrendantį ar kybantį ore tiesiai virš žiūrovų. Bepiločių orlaivių skraidinimas virš žmonių minios kelia daug grėsmių. Kodėl tai draudžiama ir pavojinga? Visada yra tikimybė, kad bepilotis orlaivis gali nukristi. Dėl galimo techninio broko, naudojamų senų baterijų, piloto nekompetencijos, galiausiai dėl meteorologinių sąlygų: dėl netikėtai kilusio vėjo ar lietaus nuotolinis pilotas gali prarasti bepiločio orlaivio kontrolę“, – pasakoja M. Movsesjan.
Norint vykdyti bepiločio orlaivio skrydžius virš gausesnio žmonių sambūrio, būtinas specialiosios kategorijos leidimas. Iki šiol dar nė vienas asmuo nėra skraidinęs bepiločio orlaivio virš minios turėdamas tokį leidimą. Tai patvirtina Transporto kompetencijų agentūra, kuri tokius leidimus išduoda.
Už neleistinus skrydžius numatyta atsakomybė pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 393 str. 2 d., todėl renginio metu pastebėję virš jūsų skrendantį bepilotį orlaivį įspėkite apie tai renginį prižiūrinčias institucijas.
Virš pavienių žmonių galima skraidinti tik tuos bepiločius orlaivius, kurių masė yra mažesnė nei 250 gramų, tačiau ir virš jų kaboti yra draudžiama.